گرافیتی به منزل? هنر اعتراض
نویسنده
چکیده مقاله:
گرافیتی یکی از پدیدههای هنری مردمپسند جدید است که به ویژه از نظر ارتباط با خردهفرهنگها، فرهنگ اعتراض جوانان و هنر خیابانی در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. گرافیتی به منزل? راهی برای بیان عقاید و دیدگاههای گروههای سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم که از امکانات تبلیغات رسمی (پروپاگاندا) برخوردار نیستند، نیز مورد استفاده قرار میگیرد. جوانان هم به مدد نمادگرایی گرافیتی وجهی رمزگونه به بیان خود میبخشند، و هم بدان وسیله خود را از فرهنگ رسمی متمایز میسازند و به این طریق گرافیتی وجهی زیرزمینی نیز مییابد. جوانان ایرانی اگرچه مدتی است از این شیوه برای بیان دیدگاههای خود استفاده میکنند، پیوندی پنهان میان آن و دیگر عناصر سبک زندگی جوانان ایرانی - به ویژه موسیقی زیرزمینی- در شهرهای بزرگ (تهران، کرج، مشهد، شیراز) وجود دارد. اگرچه هم انتقاد سیاسی و هم اجتماعی در گرافیتی ایرانی به چشم می خورد، انتقاد اجتماعی بارزترین وجه گرافیتی مشاهدهشده در مناطق شهری است. با این حال، هنوز تحقیقات جدی دربار? وجوه جامعهشناختی، به ویژه از منظر جامعهشناسی هنر، دربار? گرافیتی ایرانی صورت نگرفته است. مقاله حاضر تلاشی است برای طرح ایدههایی برای تحلیل این پدیده از منظر جامعهشناسی هنر. در این مقاله از روش نشانه شناسی برای شناخت عناصر آثار گرافیتی ایرانی استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که نظیر موسیقی زیرزمینی، گرافیتی نوعی بیان فرهنگی متعلق به بخشی از جوانان است که تحت تأثیر فرهنگ «جوانان جهانی» قرار گرفتهاند و در آنها نشانههای بسیاری از اعتراض فرهنگی و سیاسی به چشم میخورد.
منابع مشابه
حق به دیوارهای شـهر: مـروری بر هنر شهری گرافیتی در ایران وضعـیت اقتصادی و جوانان با امضـای گرافیتی هنرمـند مطرح کشور
هــدف ایــن مقالــه انعــکاس صــدای گروهــی از جوانــان از ورای هنــر شــهری و خیابانــی یا گرافیتــی اســت و اینکــه چــرا ایــن گــروه هنــری ترجیــح داده انــد کــه حــرف خــود را از طریــق...
متن کاملتبلیغات محیطی درعصر پست مدرن با نگاهی به هنر گرافیتی
مفاهیم پستمدرن تردیدها و دیدگاههای جدیدی را در علوم اجتماعی، علوم انسانی و حتی علوم فیزیکی ایجاد نموده است. تحقیقات بازاریابی در مورد مصرفکنندگان نیز با این تردیدها مواجه شدهاند. اصطلاحات پست مدرن در مباحث بازاریابی چالشهای جدیدی را برای دیدگاه سنتی ایجاد نموده و زمینهساز دیدگاههای جدید شده است. رسانهی محیطی به عنوان یکی از سلاحهای بازاریابی از جایگاه ویژهای در بین رسانههای تبلیغاتی...
15 صفحه اولجایگاه هنر گرافیتی از منظر مطالعات فرهنگی
هنر گرفیتی به منزله یک پدیده هنری متعلق به قرن بیستم میلادی، در اوایل دوره پسا مدرن آغاز و در نیویورک مرکزیت یافت. آثار این هنر غیر موزه¬ای، دارای هنرمند ناشناس و فارغ از معیارهای دنیای هنر همواره مورد مناقشه بوده و از منظرهای گوناگونی پیرامون این پدیده، ماهیت و دلایل شکل¬گیری آن صحبت شده¬است. پژوهش حاضر بارویکردی مبتنی بر نظریه¬های مطالعات فرهنگی به بحث پیرامون این پدیده پرداخته و سعی در واکا...
15 صفحه اولاعتراض به نظر کارشناس
کارشناسی در مقررات آیین دادرسی مدنی ایران ازجمله وسایل اثبات ادعا شمرده شده است و زمانی مورد استفاده واقع میشود که امر موضوعی مورد اختلاف در دعوای مطروحه، دارای جنبه فنی و تخصصی باشد. در این قبیل موارد، حکم دادگاه مستند به نظریه کارشناس صادر خواهد شد. تأثیر نظریه کارشناس در اصل یا میزان استحقاق اصحاب دعوا، ایشان را به طرح اعتراض نسبت به نظریه کارشناسی ترغیب مینماید. کثرت موارد رجوع به کارشنا...
متن کاملگرافیتی، رسانهای غیررسمی
گرافیتی بهحسب ظاهر نوعی نشانهگذاری هدفمند به دست انسان بر سطوح مختلف محیط شهری به شمار میآید و ازجمله مهمترین اهداف آن ارتباط و پیامرسانی است. نخبهگرایان هنرهای تجسمی غالباً از گرافیتی بهعنوان پدیدهای خرابکارانه (وندالیسم) یاد میکنند، درحالیکه بررسیهای چند دهه اخیر بهوسیله پژوهشگران مطالعات فرهنگی، نشان داده است که اقلیتهای اجتماعی به دلیل دسترسی نداشتن به رسانههای رسمی بهمنظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 1
صفحات 65- 102
تاریخ انتشار 2010-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023